فلسفه عید فطر یعنی درک هویت خود و بازیافتن انسانیت
عضو مجلس خبرگان رهبری، بیان کرد: در اسلام عید را با عیادت می بینیم و بر این اساس روز عید فطر باید برای انجام عبادت، زکات و نماز انجام دهیم، زکات پرداخت فطریه است و نماز، شکرانه عید فطر است؛ تمام این اقدامات وحدت آفرین است.
اشتراک گذاری :
آیت الله عباسعلی سلیمانی عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، روز عید فطر را روز بازگشت از خویش به خویش دانست و اظهار داشت: یکی از ویژگی های اسلام این است که اگر امت مسلمان در امر ریاضت ، پاکسازی ، خودسازی و خودپردازی خویش موفقیتی بدست آورد، به شکرانه آن موفقیت اسلام دستور می دهد عیدی برگزار گردد.
آیت الله سلیمانی افزود: به مانند برنامه مناسک حج، زمانی که وقوف عرفات و مشعر و منا می رسد عید قربان مطرح می شود و نیز در راستای یک ماه روزه داری، عیدفطر مطرح می شود که به شکرانه یک ماه ریاضت ، بندگی و اطاعت الهی است.
وی ادامه داد: این که گفته می شود فطر؛ در واقع به معنی شکافتن است، یکی از ویژگی های ذات اقدس الهی، فاطریت است "فاطر السماوات و الارض" چه چیزی شکفته می شود؟! مسئله هویت انسانی ، اعتقادات راستی و اصلی دینی، تهذیب نفس و بازیابی نفس آدمی است،در واقع عید به روزی گفته می شود که بازگشتی از خویش به خوش است.
نماینده سابق ولی فقیه کاشان، تصریح کرد: فلسفه عید فطر یعنی درک هویت خود و بازیافتن انسانیت؛ در اسلام عید را با عیادت می بینیم و بر این اساس روز عید فطر باید برای انجام عبادت، زکات و نماز انجام دهیم، زکات پرداخت فطریه است و نماز، شکرانه عید فطر است.
این عضو مجلس خبرگان رهبری، عنوان کرد: ابتدا زکات را انجام می دهیم و بعد نماز را می خوانیم زیرا زکات به نوعی حق الناس است، رابطه بین خود و مردم را صمیمانه قرار می دهیم و سپس رابطه خود و خداوند متعال را به منصحه ظهور می رسانیم؛این اقدام نیز در نیز عید قربان انجام می دهیم.
وی عنوان کرد: قرآن کریم می فرماید: " قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى / وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى"، به راستى رستگار شد آن كس كه خود را از پليدىها پاك گردانيد؛ اول زکات را پرداخت کن و سپس بندگی را اثبات کن؛ این حقیقت را در سوره مبارک کوثر نیز مشاهده می کنیم.
وی در پایان با اشاره به آیاتی از سوره کوثر، تاکید کرد: در سوره کوثر ابتدا عبادت خدا و سپس به نحر کردن، توصیه شده است؛ در این رابطه زیبا ترین و درست ترین مهندسی صورت گرفته است؛ این یک رابطه دو بعدی یعنی "رابطه با بشر و خدای متعال" است، رابطه ما با بشر از طریق نحر ، زکات و فطریه است و رابطه با خداوند متعال از طریق نماز از نوع حکومتی است.